Az EU EES arra kényszerítheti az Eurostar-t, hogy korlátozza az utasok számát

| február 7, 2024
Az EU EES arra kényszerítheti az Eurostar-t, hogy korlátozza az utasok számát

Egy vasúttársaság szerint a londoni St. Pancras pályaudvar lehet, hogy nem lesz képes órákig tartó sorban állás nélkül kezelni az Európai Unió (EU) új belépési/kilépési rendszerét (EES).

A nemzetközi nagysebességű, országhatárokon átívelő vasúti szolgáltatás kevesebb utast hozhat az Egyesült Királyságba (UK) és onnan vissza.

A High Speed 1 (HS1) arra figyelmeztetett, hogy a londoni St. Pancras pályaudvaron az uniós EES előkészületei „súlyosan elégtelenek”.

A HS1 tulajdonosa és üzemeltetője a London és a Csatorna-alagút közötti vonalnak és állomásoknak.

Összeköti a Londonból Párizsba, Brüsszelbe és Amszterdamba tartó nemzetközi nagysebességű járatokat és a Londonból Kentbe tartó belföldi járatokat.

The Guardian arról számolt be, hogy a vállalat aggodalmát fejezte ki, hogy ez késésekhez vezethet, és potenciálisan korlátozhatja az Eurostar szolgáltatásait.

Az Eurostar a Belgiumot, Franciaországot, Németországot, Hollandiát és az Egyesült Királyságot összekötő nemzetközi nagysebességű vasúti szolgáltatás.

A St Pancrasból naponta körülbelül 14 vonatot indít Párizsba, amelyek egyenként legfeljebb 900 utast szállítanak.

Az EU új biometrikus határellenőrzési rendszere

Az EU be- és kilépési rendszere (EES) értelmében a schengeni térségbe utazó nem uniós polgároknak a határon ujjlenyomatot és arcszkennelést kell rögzíteniük.

Ide tartoznak a rövid távú tartózkodásra jogosító vízummal rendelkezők és a vízummentes állampolgárok, köztük a brit állampolgárok is.

Az érkezéskor történő útlevélbélyegzés helyett az EES elektronikusan, az utas biometrikus adatainak felhasználásával dokumentálja a be- és kilépést.

Az uniós határra érkezéskor egy határőr felügyeli az utazók biometrikus adatainak nyilvántartásba vételét.

Ez csak az EES bevezetését követő első látogatásuk során történik meg. Adataik három évig lesznek érvényesek az EES rendszerben.

Az utazók az engedélyüket ujjlenyomat vagy arcbiometria segítségével erősíthetik meg a későbbi látogatásaik alkalmával.

Minden egyes alkalommal, amikor az utazók belépnek a schengeni térségbe, az EES-rendszer három évig vagy az útlevél lejártáig tárolja az utazók adatait.

Az Eurostar korlátozhatja az utasok számát a hosszú sorban állás elkerülése érdekében

Az Egyesült Királyság parlamentjének európai ellenőrző bizottsága bizonyítékokat gyűjtött, hogy segítsen megvizsgálni és megérteni, hogy az EU be- és kilépési rendszere (EES) milyen hatással lesz az utazásra.

A HS1 egyike a legutóbbi feleknek, akik aggodalmukat fejezték ki az EES-szel kapcsolatban. Az EU új határellenőrzési rendszere 2024 októberében lép hatályba.

A bizottságnak benyújtott jelentésében a HS1 azt állította, hogy további 49 EES-kioszkra van szüksége az utasok ellenőrzéséhez.

A francia kormány azonban csak 24-et javasolt. A HS1-nek azt mondták, hogy az EES-kioszkok nem kötelezőek, mivel az ellenőrzéseket a határon is el lehet végezni.

A HS1 figyelmeztetett, hogy ez „elfogadhatatlan, többórás késésekkel járna az utasok számára, és a szolgáltatások esetleges korlátozását okozná”.

A vállalat arra számított, hogy a mindössze 24 EES-kioszkkal az Eurostar képtelen lesz az összes utas feldolgozására. Ez különösen a reggeli csúcsidőszakban okozna késéseket.

A HS1 figyelmeztetett arra is, hogy ez „ahhoz vezethet, hogy a járatok utasszámát korlátozni kell”.

A HS1 azt is kijelentette, hogy a St. Pancras pályaudvaron a helyszűke miatt nehéz lenne megvalósítani az EES-t.

A helyhiány miatt a sorban állás folyamata „bonyolult és lépcsőzetes” lenne – tette hozzá.

A több EES-kioszk bonyolultabb utasáramlást jelentene.

Az Eurostar által az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottságának benyújtott jelentés szerint a több Entry/Exit System (EES) kioszk csak újabb sorokat hozna létre.

Ez „nagyobb kockázatot jelentene a menetrend betartása és a vasúti közlekedés növekedése szempontjából a St Pancrasból” – áll a bizonyítékokban.

Az Eurostar kijelentette, hogy az uniós EES bevezetése „két-három perccel” növelné a határellenőrzés feldolgozási idejét.

Ez a jelenlegi 45 másodperces feldolgozási időnél lényegesen hosszabb lenne, és csúcsidőben akár egy órát meghaladó sorban álláshoz is vezethet.

A St Pancrasnál lévő további EES-kioszkok darabonként 25 000 fontba kerülnének, és évi 2 millió fontot jelentenének az üzemeltetési és karbantartási költségek.

Amennyiben a további kioszkok életképes megoldásnak bizonyulnának, ezeket a többletköltségeket az Eurostarnak kellene finanszíroznia.

A kikötői határon a belépési/kilépési rendszer bevezetésével kapcsolatos aggályok

Az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottsága korábban már figyelmeztetett a doveri kikötőben kialakult 14 órás sorokra.

A túlzott várakozási idő elsősorban a határellenőrzésre személygépkocsival vagy autóbusszal érkező utazóknak köszönhető.

Az utasoknak ki kell szállniuk, hogy regisztrálják magukat és biometrikus ellenőrzésnek vessék alá magukat, majd vissza kell szállniuk a járművükbe.

Az Ashford Borough Council is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az uniós európai foglalkoztatási stratégia súlyosan befolyásolhatja a kompok működését, mivel az nem képes kezelni a jelenlegi személygépkocsi- és autóbusz-forgalmat.

A kikötőben bekövetkező hosszas késések a főutak forgalmának torlódásához vezethetnek, ami befolyásolhatja a folkestone-i Eurotunnel megközelítését.

Ez megzavarhatja a helyi gazdaságokat, és jóléti problémákat okozhat az utasok és a közösségek számára.

Az EES súlyos hatásának elhárítása az Egyesült Királyság és az EU közötti utazásokra gyakorolt súlyos hatásainak elhárítása

A HS1 a be- és kilépési rendszer fokozatos bevezetésére szólított fel, hogy megelőzze a brit-EU vonatközlekedés „súlyos zavarainak” kialakulását.

Egy másik lehetőség, hogy az utasok a határon a tisztviselők által történő ellenőrzés helyett előre, online regisztrálhassák biometrikus adataikat.

Erre szólított fel az Eurostar és a HS1, mivel az érkezéskor történő regisztráció jelentősen megterhelné a pályaudvarok korlátozott férőhelyeit.

Az Eurostar azt is szeretné, ha a politikusok „vészféket” alkalmazhatnának, ha az EES hosszabb sorban állást okozna.

A kihívások ellenére az Eurostar és számos légitársaság hosszú távon előnyösnek tartja az EES-t.

Az Egyesült Királyság Európai Ellenőrző Bizottsága szintén vizsgálja az EES, az ETIAS és az Egyesült Királyság ETA rendszerei közötti átjárhatóságot.

Az EES mellett az EU 2025 közepén az új európai utazási és tájékoztatási és engedélyezési rendszert (ETIAS) is be fogja vezetni.

A vízummentes állampolgároknak, beleértve az Egyesült Királyság állampolgárait is, EITAS-ra van szükségük a schengeni térségbe való belépéshez.

Ez hasonló az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyéhez (ETA), amely minden, az Egyesült Királyságba látogató, vízummal nem rendelkező állampolgár számára kötelező.