Miközben az Egyesült Királyság (UK) teljesen digitális bevándorlási rendszerre áll át, körülbelül egymillió lakosnak még át kell állnia az eVisára.
Ez az átmenet az olyan fizikai okmányok helyébe lép, mint a biometrikus tartózkodási engedélyek, a nedves tintás bélyegzők és a matricás útlevélmatricák.
Jobb hatékonyságot és biztonságot ígér, de a nyilvánosság tudatossága és hozzáférhetősége terén kihívásokkal szembesült.
A brit kormány az eredetileg 2024. december 31-i határidő helyett 2025. március 31-ig meghosszabbította a határidőt.
Bár milliók már megtették a változást, a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a késedelem jelentős problémákat okozhat azok számára, akik nem cselekszenek.
Az eVisasra való átállás
Az eVisára való átállás minden olyan személyt érint, aki fizikai bevándorlási dokumentummal, például BRP-vel rendelkezik.
Ide tartoznak a munkavállalási vagy diákvízummal rendelkezők, valamint a határozatlan idejű tartózkodási engedéllyel rendelkező személyek.
Az elektronikus vízum vagy eVízum a bevándorlási státusz digitális nyilvántartása, amely megerősíti az egyén jogát arra, hogy az Egyesült Királyságban éljen, dolgozzon vagy tanuljon.
A fizikai dokumentumokkal ellentétben az eVisa nem veszhet el vagy sérülhet meg. A vízumokat digitálisan tárolják a UK Visa and Immigration (UKVI ) online fiókjában.
Az Egyesült Királyság lakosai azonnal megoszthatják a munkáltatókkal, bérbeadókkal és más szolgáltatókkal is.
Az Egyesült Királyság kormánya szerint a digitális váltásra az ország bevándorlási rendszerének modernizálásához van szükség.
Az eVízum biztonságos és megbízható módot kínál az egyének számára státuszuk igazolására anélkül, hogy fizikai dokumentumokra hagyatkoznának.
Decemberben az Egyesült Királyság belügyminisztere bejelentette, hogy 3,1 millió brit lakos már megkapta az eVisát.
Így még körülbelül egymillió embernek van fizikai bevándorlási okmánya, akiknek ezt még az új határidőig meg kell tenniük.
Az eVisára való átállás kihívásai
Az Egyesült Királyság kormánya az első, amely teljes mértékben a kizárólag digitális bevándorlási státuszra támaszkodik, mivel 2024 októberében leállította a BRP-k kiadását.
Az eVisa bevezetésével kapcsolatban azonban számos probléma merült fel.
Ezek a problémák hasonlóak az Európai Unió elszámolási rendszere (EUSS) keretében tapasztalt, kizárólag digitális státuszra vonatkozó problémákhoz.
Ez magában foglalja az UKVI-fiók létrehozásával, valamint az Egyesült Királyságban lévő jogaik megosztásával és bizonyításával kapcsolatos aggályokat.
Egyes lakosok arról számoltak be, hogy a hivatalos honlapokon elavult utasításokat kaptak, és technikai nehézségek merültek fel az UKVI online fiókjainak létrehozásakor.
E kihívások közé tartoznak az útlevelek és a számlák összekapcsolásával és a személyes adatok ellenőrzésével kapcsolatos problémák.
Egyesek számára a folyamatot tovább nehezítette, hogy a 24 órás kormányzati segélyvonalon keresztül késve kaptak támogatást.
Sokan számoltak be arról, hogy nem tudtak online hozzáférni az eVízumukhoz, akár munkavégzés céljából, akár külföldi utazásból visszatérve.
Bár az eVisas ebben a hónapban lép hatályba, az Egyesült Királyság kormányának türelmi időszaka 2025. március 31-ig engedélyezi az utazást lejárt BRP-vel.
Seema Malhotra, a migrációs és állampolgársági miniszter elismerte, hogy dolgoznak az olyan problémák megoldásán, mint például a bevándorlási státuszok nem láthatóak vagy helytelenül jelennek meg.
A The Guardian szerint a kormány a december 31-i határidő után is engedélyezni fogja az eVízum késedelmes kérelmezését.
Kormányzati támogatás és következő lépések
Az érdekvédelmi csoportok és szakértők már régóta riasztják azokat, akik nem tudnak a változásokról, és akiket ez zavarhat.
Sok külföldön tartózkodó brit lakos még nem tért vissza az utazás után, hogy átálljon az eVisasra.
A kiszolgáltatott felek, például az idősebb felnőttek és az internet-hozzáféréssel nem rendelkező személyek szintén nagyobb veszélynek vannak kitéve, hogy az átállás során lemaradnak.
Sok kritikus hangsúlyozta, hogy mindenkinek, akinek át kell állnia, tisztában kell lennie a folyamattal, és rendelkeznie kell az ehhez szükséges forrásokkal.
Az eVízumra való áttérés elmulasztása nehézségekhez vezethet a bevándorlási státusz igazolása során.
Ez befolyásolja az egyén munkaképességét, ingatlanbérlését vagy az Egyesült Királyságban a közszolgáltatásokhoz való hozzáférését.
Bár a meghosszabbított határidő további időt biztosít, a lakosok számára határozottan ajánlott, hogy ne késlekedjenek.
A korai cselekvés biztosítja, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az esetlegesen felmerülő technikai problémák kezelésére.
Átállás az eVisasra
A kormány felvázolta az átállás egyszerű folyamatát:
1. UKVI-fiók létrehozása
Látogasson el a UK Visas and Immigration weboldalára, és hozzon létre egy fiókot egy e-mail cím és a BRP-ben szereplő adatok felhasználásával.
A nedves tintabélyegzővel és matricával rendelkezőknek a BRP megszerzéséhez és a számla létrehozásához időbeli korlátozás nélküli engedélyt (NTL) kell kérniük.
2. Az útlevél vagy személyi igazolvány összekapcsolása
Csatlakoztassa aktuális útlevelét vagy úti okmányát a számlájához. A problémák elkerülése érdekében győződjön meg róla, hogy ez mindig naprakész.
3. Ellenőrizze adatait
Győződjön meg arról, hogy minden személyes adat helyes, mivel a hibák bonyodalmakhoz vezethetnek. Útmutatást a Belügyminisztérium segélyvonalán vagy a támogatási központban kaphat.
A regisztrációt követően az egyén eVisa bármikor elérhető lesz online. Az eVisa-tulajdonosok szükség esetén kódot generálhatnak, amelyet megoszthatnak a munkáltatókkal, bérbeadókkal vagy más érintett felekkel.
Előre tekintve
Az eVisasra való áttérés része az Egyesült Királyság határ- és bevándorlási rendszerének modernizálására irányuló szélesebb körű erőfeszítésnek.
Bár ez a váltás hosszú távú előnyökkel jár, a megvalósítás olyan hiányosságokat tárt fel a hozzáférhetőség és a tudatosság terén, amelyekkel foglalkozni kell.
A 2025. márciusi határidő közeledtével a szakértők és a kormánytisztviselők a lakosok gyors cselekvését sürgetik.
A mostani lépések biztosítják az Egyesült Királyság bevándorlási törvényeinek való megfelelést, és a digitális rendszer kényelmét.