Az Európai Unió (EU) várva várt be- és kilépési rendsz ere (EES) további késésekkel nézhet szembe, annak ellenére, hogy a tervek szerint november 10-én indul.
Az EU többször elhalasztotta az új automatizált rendszer bevezetését az eredetileg 2021-re tervezett indulás óta.
Az EU nemrégiben megerősítette az új, novemberi indulási időpontot, amely egy hónappal későbbre esik a korábbi, október 6-i céldátumhoz képest.
Míg egyesek szerint az EU szilárdan kitart az EES novemberi elindítása mellett, egy másik jelentés szerint további késedelmek várhatók.
Az Európai Bizottság egyik szóvivője nemrégiben elismerte, hogy az EU lekésheti az EES elindításának határidejét.
„Egy olyan rendszer, mint az EES megvalósítása összetett művelet, és a késedelmek nem zárhatók ki teljesen” – mondta az EU szóvivője a BBC-nek.
Az EES célja a határellenőrzések ésszerűsítése és javítása
Az EES célja a határellenőrzés korszerűsítése és ésszerűsítése azáltal, hogy az útlevélbélyegzést biometrikus adatgyűjtéssel váltja fel.
Az új rendszer értelmében minden nem uniós polgárnak és lakosnak biometrikus adatokat – például ujjlenyomatot és arcszkennelést – kell benyújtania a határon történő belépéskor vagy kilépéskor.
A nem uniós utazók közé tartoznak a turisták, az üzleti látogatók és a brit állampolgárok, akik a Brexit után harmadik országbeli állampolgároknak minősülnek.
A cél a biztonság javítása a vízumidőn túli tartózkodás nyomon követésével és a veszélyt jelentő személyek felderítésével.
„A be- és kiléptetőrendszer a schengeni térség biztonságosabbá tételére irányuló stratégiánk kulcsfontosságú része” – mondta Ylva Johansson, az Európai Bizottság belügyi biztosa.
A teljes körű bevezetést követően az EES javítani fogja a határfeldolgozás hatékonyságát, és csökkenteni fogja a kézi útlevélbélyegzéssel kapcsolatos hibák kockázatát.
Az EES bevezetésének késedelme technikai és logisztikai kihívások miatt
Az EU többször is késleltette az EES elindítását technikai nehézségek és logisztikai aggályok miatt.
Olyan tagállamok, mint Franciaország, Németország és Hollandia aggályokat fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy készen állnak-e a rendszerre.
Ez a három kulcsfontosságú uniós ország aggályokat fogalmazott meg az új határrendszer széles körű tesztelésének szükségességével kapcsolatban.
A tisztviselők attól tartanak, hogy a rendszer túl gyors bevezetése jelentős fennakadásokat okozhat a főbb határátkelőhelyeken.
Ez jelentős aggodalomra ad okot, különösen az olyan nagy forgalmú pontokon, mint a párizsi Charles de Gaulle repülőtér vagy a doveri kikötő az Egyesült Királyságban.
Számos repülőtéren és határállomáson még mindig nincs meg a szükséges technológia, például a biometrikus regisztrációs kioszkok és arcfelismerő szkennerek.
A jelentés szerint a doveri kikötő még nem kapta meg a tableteket, hogy bármilyen módon tesztelhesse a rendszert.
Ugyanakkor folytatja infrastruktúrájának fejlesztését, beleértve az ellenőrzések elvégzéséhez szükséges egyedi létesítmények építését.
Ezeknek a létesítményeknek a korszerűsítése, az új technológiák tesztelése és az új személyzet felvétele költséges és időigényes lehet, ami tovább növeli a késedelmeket.
Az EU Bizottság szóvivője a Gibraltar Chronicle-nek megerősítette, hogy a novemberi céldátum továbbra is hivatalos.
A Bizottság aktívan segíti az összes olyan tagállamot, amely támogatást igényel annak érdekében, hogy teljes mértékben felkészüljenek az EES novemberi elindítására.
A kisebb, regionális európai repülőterek több kihívással néznek szembe
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) figyelmeztetett, hogy sok regionális és kis repülőtér még nem áll készen az EES-re.
Míg a nagyobb repülőterek valószínűleg kevesebb problémával fogják kezelni az EES bevezetését, az EU kisebb repülőterei jelentős nehézségekkel szembesülhetnek.
A regionális, kisebb repülőtereken gyakran nincs elegendő hely és személyzet a biometrikus ellenőrzésekkel járó megnövekedett feldolgozási időhöz.
„A kis repülőtereknek nehéz dolguk lesz” – mondta a The Standardnak egy magas rangú brit közlekedési tisztviselő.
Bár a forrás nem nevezett meg konkrét repülőtereket, a turisták által kedvelt területeken található helyszínek valószínűleg a leginkább érintettek,
Az olyan kisebb európai repülőterekre repülő brit és nem uniós utasok, amelyek nagyszámú külföldi érkezőt fogadnak, hosszabb késéssel számolhatnak.
Ennek fényében a kisebb uniós repülőterekre repülő briteknek és más külföldieknek hosszabb várakozási időre kell számítaniuk, amint a rendszer bevezetésre kerül.
Egy magas rangú brit közlekedési tisztviselő azt is megjegyezte, hogy az EES egyidejűleg indul, ami növeli a fennakadások valószínűségét.
A hosszabb várakozási idő lehetősége aggasztó, mivel még a legkisebb késések is összeadódhatnak, különösen a főszezonban.
Az EES bevezetését akadályozó problémák lehetséges megoldásai
Az EU a hírek szerint olyan lehetőségeket mérlegel, mint az EES fokozatos bevezetése vagy a puha bevezetés. Konkrét terveket azonban még nem jelentettek be.
Ezek a lehetőségek több időt adnának a felkészületlen határátkelőknek a felkészülésre vagy az éles környezetben történő tesztelésre.
Ez a szakaszos megközelítés magában foglalhatná az EES bevezetését a kevésbé forgalmas határokon, majd fokozatosan kiterjeszthetné azt a nagy forgalmú határállomásokra.
Az Egyesült Királyság tisztviselői egy„mentesítő szelep” intézkedést is javasoltak a nagyobb utazási zavarok megelőzésére.
Az enyhítő szelep lehetővé tenné az uniós határőrök számára, hogy a várakozási sorok kezelhetősége érdekében az utazási csúcsidőszakokban ideiglenesen szüneteltessék a biometrikus ellenőrzést.
Egy fejlesztés alatt álló mobilalkalmazás lehetővé tenné az utazók számára, hogy a határra érkezés előtt előzetesen regisztráljanak, és így elkerüljék a hosszabb várakozási időt.
Az uniós jogszabályok azonban jelenleg megakadályozzák ezt, mivel az utazóknak a határon útlevelet és biometrikus adatokat kell szolgáltatniuk.
Bár ez az alkalmazás segíthet csökkenteni a késedelmeket, az EES elindítása előtt valószínűleg nem lesz kész.
A jelentések szerint amint ez a mobilalkalmazás elkészül, az uniós tagállamok döntenek majd arról, hogy elfogadják-e azt.
Felkészülés az EES bevezetésére
Az utazóknak folyamatosan tájékozódniuk kell az EES-t érintő legújabb frissítésekről.
A hosszabb feldolgozási idő miatt az utazóknak több időt kell hagyniuk a határátkelőhelyeken.
Ez az EES korai szakaszában kulcsfontosságú lesz, de még egy évig is eltarthat.
Az EES bevezetésének időpontjához közeledve az EU-nak és a szomszédos országoknak együtt kell működniük a zökkenőmentes átmenet biztosítása érdekében.