A TSA önkiszolgáló átvilágítási technológiát használ az utasok számára az amerikai repülőtéren

| december 28, 2023
A TSA önkiszolgáló átvilágítási technológiát használ az utasok számára az amerikai repülőtéren

2024-től kezdődően egyes utazóknak lehetőségük lesz arra, hogy önállóan haladjanak át az Egyesült Államok (USA) repülőtéri biztonsági ellenőrzőpontjain.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (TSA) egy új „önkiszolgáló” átvilágítási technológiát fog tesztelni. A kísérlet 2024 januárjában kezdődik a Las Vegas-i Harry Reid nemzetközi repülőtéren.

Az önellenőrzés célja a biztonsági ellenőrzőpontok hatékonyságának növelése és a várakozási idő csökkentése. Arra is törekszik, hogy a TSA alkalmazottainak száma stabil maradjon a légiforgalom számának növekedésével párhuzamosan.

„A gyorséttermek és az ülő éttermek önrendelő kioszkjaihoz hasonlóan az önkiszolgáló átvizsgálás lehetővé teszi a Trusted Traveler Programban részt vevő utasok számára, hogy a biztonsági átvizsgálási folyamatot saját maguk végezzék el” – mondta Dr. John Fortune, a Screening at Speed Program vezetője sajtóközleményben.

Az önellenőrzés a TSA PreCheck tagok számára lesz elérhető, lehetővé téve számukra, hogy saját maguk végezzék el a testük átvilágítását.

A TSA Precheck egy olyan amerikai kormányzati program, amely lehetővé teszi, hogy az alacsony kockázatú légitársaságok utasai az amerikai repülőtereken gyorsított biztonsági átvizsgálást élvezhessenek. 2013-ban indult, és jelenleg több mint 10 millió aktív résztvevője van.

Az önkiszolgálási lehetőséget használó utasok várhatóan gyorsabban haladnak át az átvizsgálási folyamaton, minimális segítséggel a TSA tisztviselők részéről.

Fortune továbbá kifejtette: „Az utasok az utas- és kézipoggyász-átvilágító rendszereket az egyes konzolokon vagy az átvilágítási sávokban fogják használni, csökkentve ezzel a TSO-k által elvégzendő motozás és táskaellenőrzések számát, és felszabadítva az idejüket, amelyet az átvilágítási műveletek forgalmasabb részeire fordíthatnak.”.

Az önellenőrzés nem helyettesítené a jelenlegi biztonsági átvizsgálásokat, de csökkenthetné a várakozási időt és a TSA személyzetének munkaterhelését.

Hogyan működik a TSA PreCheck önellenőrzés?

A Vanderlande logisztikai vállalat, amely automata poggyászszkennerek kifejlesztéséről ismert, tervezte az önellenőrző koncepciót, amely januárban debütál a Las Vegas-i repülőtéren.

Miután az utasok a személyes tárgyaikat átvették az automatikus szkenneren, négy különálló állomással találkoznak, amelyeken egyéni testszűrő portálok találhatók.

Minden portál automatikus be- és kijárati ajtókkal rendelkezik. Amikor az utasok sorra kerülnek, belépnek a portálra, és a bejárati ajtók automatikusan bezáródnak.

Egy videoképernyő vezeti végig az utasokat az egyes lépéseken. Ez magában foglalja a megfelelő testtartás felvétele, a karok felemelésével, hasonlóan a szokásos biztonsági sorban lévő testszkennerekhez. Az utasokat ezután milliméterhullámú vizsgálatnak vetik alá.

Ha nem sikerül a testszkennelés, például egy zsebben hagyott tárgy miatt, a videoképernyő kiemeli a területet, ahonnan a tárgyat el kell távolítani. A bejárati ajtók újra kinyílnak, így az utasok kivehetik a tárgyat, és visszaléphetnek.

A sikeres átvizsgálás után az utasok a kijárati ajtókon keresztül felvehetik csomagjaikat, és továbbmehetnek a terminálba.

Az önellenőrzések egyéb tervei

A TSA jelenleg három másik önkiszolgáló prototípust tesztel, amelyek mindegyike kissé eltérő lépéseket tartalmaz az utazók számára.

A Micro-X vállalat két különböző megoldást tervezett az utasok önellenőrzésére.

Az első egyedi szűrőkonzolokból áll, amelyek pod-alapúak. Ezek a konzolok tartalmaznak egy kompakt kézipoggyász-átvilágító rendszert és egy síkpaneles utasátvilágítási lehetőséget.

A második megoldás egy kisméretű komputertomográfiás (CT) röntgenrendszer, amelyet kompakt kézipoggyászhoz és személyes önvizsgálathoz terveztek.

Egy másik, ezúttal a Voxel Radar által készített terv „mozgásban lévő” szűrőpaneleket tartalmaz. A panelek valós időben vizsgálják majd az utasokat, amint azok a kézipoggyászukat az ellenőrző pont futószalagjára helyezik.

Az önellenőrző rendszerek különböző prototípusait már tesztelték a Ronald Reagan washingtoni nemzeti repülőtéren és Atlantic Cityben.

Érintésmentes utazás és digitális rendszerek

Világszerte számos ország fejleszti és digitalizálja rendszereit, hogy az utazók számára zökkenőmentesebb utazási élményt nyújtson.

A repülőterek világszerte bevezetik a biometriát a gyorsabb és hatékonyabb utazási élmény érdekében. Az Egyesült Királyság (UK) már használ elektronikus útlevélkapukat (eGates) egyes belépési pontokon.

A németországi frankfurti repülőtér, a dubaji repülőtér és a szingapúri Changi repülőtér biometrikus adatokat, például ujjlenyomatot és arcszkennelést használ vagy fog használni az automatikus hitelesítéshez és az érintésmentes utazáshoz.

Az Egyesült Királyság és az Európai Unió (EU) is digitalizálja a vízum- és bevándorlási eljárásokat. Az Egyesült Királyság elektronikus nyilvántartásra vagy eVisa-ra áll át. Ugyanakkor az uniós schengeni vízumkérelmek hamarosan online is intézhetők lesznek. Ezzel szemben az EU hamarosan bevezeti biometrikus határellenőrzési rendszerét (Entry/Exit System, EES ).

Az Egyesült Királyság és az EU egyaránt egyszerűsíti a bevándorlási eljárást az előzetesen ellenőrzött, alacsony kockázatú utazók számára az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyével (ETA) és az EU európai információs és utazási engedélyezési rendszerével (ETIAS).