2024-től kezdődően egyes utazóknak lehetőségük lesz arra, hogy önállóan haladjanak át az Egyesült Államok (USA) repülőtéri biztonsági ellenőrzőpontjain.
Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (TSA) egy új „önkiszolgáló” átvilágítási technológiát fog tesztelni. A kísérlet 2024 januárjában kezdődik a Las Vegas-i Harry Reid nemzetközi repülőtéren.
Az önellenőrzés célja a biztonsági ellenőrzőpontok hatékonyságának növelése és a várakozási idő csökkentése. Arra is törekszik, hogy a TSA alkalmazottainak száma stabil maradjon a légiforgalom számának növekedésével párhuzamosan.
„A gyorséttermek és az ülő éttermek önrendelő kioszkjaihoz hasonlóan az önkiszolgáló átvizsgálás lehetővé teszi a Trusted Traveler Programban részt vevő utasok számára, hogy a biztonsági átvizsgálási folyamatot saját maguk végezzék el” – mondta Dr. John Fortune, a Screening at Speed Program vezetője sajtóközleményben.
Az önellenőrzés a TSA PreCheck tagok számára lesz elérhető, lehetővé téve számukra, hogy saját maguk végezzék el a testük átvilágítását.
A TSA Precheck egy olyan amerikai kormányzati program, amely lehetővé teszi, hogy az alacsony kockázatú légitársaságok utasai az amerikai repülőtereken gyorsított biztonsági átvizsgálást élvezhessenek. 2013-ban indult, és jelenleg több mint 10 millió aktív résztvevője van.
Az önkiszolgálási lehetőséget használó utasok várhatóan gyorsabban haladnak át az átvizsgálási folyamaton, minimális segítséggel a TSA tisztviselők részéről.
Fortune továbbá kifejtette: „Az utasok az utas- és kézipoggyász-átvilágító rendszereket az egyes konzolokon vagy az átvilágítási sávokban fogják használni, csökkentve ezzel a TSO-k által elvégzendő motozás és táskaellenőrzések számát, és felszabadítva az idejüket, amelyet az átvilágítási műveletek forgalmasabb részeire fordíthatnak.”.
Az önellenőrzés nem helyettesítené a jelenlegi biztonsági átvizsgálásokat, de csökkenthetné a várakozási időt és a TSA személyzetének munkaterhelését.
Hogyan működik a TSA PreCheck önellenőrzés?
A Vanderlande logisztikai vállalat, amely automata poggyászszkennerek kifejlesztéséről ismert, tervezte az önellenőrző koncepciót, amely januárban debütál a Las Vegas-i repülőtéren.
Miután az utasok a személyes tárgyaikat átvették az automatikus szkenneren, négy különálló állomással találkoznak, amelyeken egyéni testszűrő portálok találhatók.
Minden portál automatikus be- és kijárati ajtókkal rendelkezik. Amikor az utasok sorra kerülnek, belépnek a portálra, és a bejárati ajtók automatikusan bezáródnak.
Egy videoképernyő vezeti végig az utasokat az egyes lépéseken. Ez magában foglalja a megfelelő testtartás felvétele, a karok felemelésével, hasonlóan a szokásos biztonsági sorban lévő testszkennerekhez. Az utasokat ezután milliméterhullámú vizsgálatnak vetik alá.
Ha nem sikerül a testszkennelés, például egy zsebben hagyott tárgy miatt, a videoképernyő kiemeli a területet, ahonnan a tárgyat el kell távolítani. A bejárati ajtók újra kinyílnak, így az utasok kivehetik a tárgyat, és visszaléphetnek.
A sikeres átvizsgálás után az utasok a kijárati ajtókon keresztül felvehetik csomagjaikat, és továbbmehetnek a terminálba.
Az önellenőrzések egyéb tervei
A TSA jelenleg három másik önkiszolgáló prototípust tesztel, amelyek mindegyike kissé eltérő lépéseket tartalmaz az utazók számára.
A Micro-X vállalat két különböző megoldást tervezett az utasok önellenőrzésére.
Az első egyedi szűrőkonzolokból áll, amelyek pod-alapúak. Ezek a konzolok tartalmaznak egy kompakt kézipoggyász-átvilágító rendszert és egy síkpaneles utasátvilágítási lehetőséget.
A második megoldás egy kisméretű komputertomográfiás (CT) röntgenrendszer, amelyet kompakt kézipoggyászhoz és személyes önvizsgálathoz terveztek.
Egy másik, ezúttal a Voxel Radar által készített terv „mozgásban lévő” szűrőpaneleket tartalmaz. A panelek valós időben vizsgálják majd az utasokat, amint azok a kézipoggyászukat az ellenőrző pont futószalagjára helyezik.
Az önellenőrző rendszerek különböző prototípusait már tesztelték a Ronald Reagan washingtoni nemzeti repülőtéren és Atlantic Cityben.
Érintésmentes utazás és digitális rendszerek
Világszerte számos ország fejleszti és digitalizálja rendszereit, hogy az utazók számára zökkenőmentesebb utazási élményt nyújtson.
A repülőterek világszerte bevezetik a biometriát a gyorsabb és hatékonyabb utazási élmény érdekében. Az Egyesült Királyság (UK) már használ elektronikus útlevélkapukat (eGates) egyes belépési pontokon.
A németországi frankfurti repülőtér, a dubaji repülőtér és a szingapúri Changi repülőtér biometrikus adatokat, például ujjlenyomatot és arcszkennelést használ vagy fog használni az automatikus hitelesítéshez és az érintésmentes utazáshoz.
Az Egyesült Királyság és az Európai Unió (EU) is digitalizálja a vízum- és bevándorlási eljárásokat. Az Egyesült Királyság elektronikus nyilvántartásra vagy eVisa-ra áll át. Ugyanakkor az uniós schengeni vízumkérelmek hamarosan online is intézhetők lesznek. Ezzel szemben az EU hamarosan bevezeti biometrikus határellenőrzési rendszerét (Entry/Exit System, EES ).
Az Egyesült Királyság és az EU egyaránt egyszerűsíti a bevándorlási eljárást az előzetesen ellenőrzött, alacsony kockázatú utazók számára az Egyesült Királyság elektronikus utazási engedélyével (ETA) és az EU európai információs és utazási engedélyezési rendszerével (ETIAS).