A brit Lordok bizottsága megkérdőjelezi az ETA-rendszer hatékonyságát a határbiztonság javításában

| május 22, 2024

A Lordok Házának bel- és igazságügyi bizottsága kétségeit fejezte ki az új elektronikus utazási engedélyezési rendszer (ETA) hatékonyságát illetően a határbiztonság javításában.

Figyelmeztetett arra, hogy az ETA „túl gyors” végrehajtása alááshatja az Egyesült Királyság határigazgatásába vetett „közbizalmat”.

A bizottság hozzátette, hogy a kormány „potenciálisan koordinálatlan megközelítése” „jelentős utazási zavarokat” okozhat a határon.

„A kormánynak, a határőrségnek és a lakosságnak készen kell állnia” – mondta Lord Foster of Bath, a bizottság elnöke egy sajtóközleményben.

Hozzátette: „Ezeket a változásokat prioritásként kell kommunikálni”.

Lord Bath megjegyezte, hogy Doverben és Kentben már eddig is jelentős fennakadások voltak a határon bekövetkezett késések miatt.

Az Egyesült Királyságban utazók is szenvedtek a „hosszú soroktól a repülőtereken, amikor a rendszerek nem működtek”, mint például a közelmúltban az elektronikus kapurendszerek meghibásodása.

Lord Bath hangsúlyozta, hogy „az új rendszerek fokozatos és jól koordinált végrehajtásának tervezése létfontosságú”, hogy elkerülhető legyen a hasonló káosz a határon.

A bizottság a készülő új határellenőrzési rendszerek vizsgálatát követően levelet tett közzé Tom Pursglove-nak, a legális migrációért és a határőrizetért felelős államtitkárnak.

A vizsgálat az Egyesült Királyságban az ETA széles körű bevezetésével foglalkozott az év vége előtt.

Ide tartozott az Európai Unió (EU) be- és kilépési rendszere (EES) és az ETIAS, azaz az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer is.

Az EU szerint az EES 2024 októberére, az ETIAS pedig 2025 közepén indul.

Az ETA hatékonysága az Egyesült Királyság határának biztosításában

Lord Bath hangsúlyozta, hogy a bizottság támogatja, hogy az ETA „több információt gyűjtsön” a rövid távú tartózkodásra jogosult, vízummal nem rendelkező látogatókról.

„Ugyanakkor megkérdőjelezzük, hogy az ETA képes-e megfelelni eredeti céljainak” – mondta egy sajtóközleményben.

A bizottság elnöke kijelentette, hogy a kétségek „a látogatókról rendelkezésre álló adatok minőségével kapcsolatos bizonytalanságokból” erednek.

Az EGSZB szerint „jogos aggályok” merültek fel azzal kapcsolatban, hogy nem áll rendelkezésre „valós idejű hozzáférés” egy kulcsfontosságú uniós adatbázishoz.

Hozzátette, hogy az „egyes országok által szolgáltatott adatok megbízhatóságával” kapcsolatban is lehetnek problémák.

A bizottság javasolta, hogy az ETA-kérelemben szereplő kérdések körét bővítsék ki, hogy több információt gyűjtsenek az egyes utazókról.

Ragaszkodott továbbá ahhoz, hogy a kormány mielőbb nevezzen ki egy új független határ- és bevándorlási főfelügyelőt.

„Az ETA-nak prioritást kell élveznie az ellenőrzés során” – hangsúlyozta a bizottság.

ETA az átszálló utasok számára

Az Igazságügyi és Belügyi Bizottság szerint „nem világos, hogy mi indokolja, hogy az átszálló utasoknak ETA-val kell rendelkezniük”.

„Nem vagyunk meggyőződve arról, hogy az átszálló utasoknak ETA-t kellene kérniük” – mondta Lord Bath.

Hozzátette, hogy ez „nem utolsósorban a Heathrow-ra gyakorolt jelentős gazdasági hatása miatt”.

A Heathrow repülőtér, az Egyesült Királyságban működő légitársaságok és más légiközlekedési csoportok szerint az ETA megkövetelése az átutazó utasoktól óriási hátrányt jelent az Egyesült Királyság számára.

Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója azzal érvelt, hogy az átszálló utasok ETA-ja korlátozza az Egyesült Királyság globális összeköttetését.

Az ETA olyan pluszköltség, amely miatt az utasok más európai repülőtereken való átutazásra kényszerülhetnek, ahol ez ingyenesen lehetséges.

Ez máris érezteti hatását, mivel a Heathrow-n több mint egy évtizede a legalacsonyabb havi átszállási forgalmat regisztrálták.

A Heathrow repülőtér és az Egyesült Királyságban működő légitársaságok a csatlakozó utasokra és járatokra támaszkodnak, hogy megőrizzék központi globális csomóponti státuszukat.

Ez kulcsfontosságú az Egyesült Királyság turizmusa, kereskedelme és nemzetközi kapcsolatai szempontjából, mivel a londoni utazók számára kényelmes hozzáférést biztosít a globális úti célokhoz.

ETA és a közös utazási térség

Az EGSZB-t az is aggasztja, hogy a kormány hogyan fogja az ETA-t a közös utazási térségben (CTA) érvényesíteni.

A bizottság különösen arra hivatkozott, hogy ez negatívan befolyásolhatja „a határokon átnyúló észak-írországi turizmust”.

Az Észak-Írországba látogató turisták csaknem 70 százaléka az Ír Köztársaságból érkezik.

Számos észak-írországi tisztviselő és az utazási ágazat szakértője rámutatott arra a valós veszélyre, hogy az ETA akadályozhatja Észak-Írország idegenforgalmi gazdaságát.

Attól tartanak, hogy a független utazók és az utazásszervezők az ETA többletköltségei miatt kizárhatják Észak-Írországot az útvonalakból.

A bizottság azonban nem javasolta, hogy az Észak-Írországba az Ír Köztársaságból érkező rövid távú látogatókat mentesítsék az ETA alól.

Ehelyett „sürgeti a kormányt, hogy dolgozzon a megoldáson” és „tisztázza az ilyen látogatók helyzetét”.

Az ETA végrehajtása az Ír Köztársaság és Észak-Írország közötti nyitott szárazföldi határon szintén problémás lehet.

A nyílt szárazföldi határon átutazók, akik nem tudják, hogy ETA-ra van szükségük, véletlenül megszeghetik a bevándorlási törvényeket.

Ez egyben potenciális kiskapuként is felhasználható az Egyesült Királyság új határellenőrzési rendszerének általános hatékonysága szempontjából.

Lehetséges nagyobb utazási fennakadások a határon

Az Igazságügyi és Belügyi Bizottság szerint „a határon végrehajtandó változtatások ütemterve rendkívül ambiciózus”.

A közvélemény „csak korlátozottan volt tudatában” a közelgő új határellenőrzési rendszernek.

Egy felmérés szerint az Egyesült Királyság állampolgárainak több mint fele nem ismeri az uniós EES határellenőrzési rendszert.

„Aggódunk a változások üteme miatt, tekintettel a jelenlegi hiányos tájékoztatásra” – mondta Lord Bath.

Az EGSZB megállapította, hogy „hiányzik az EU-val való koordináció a programok elindítása terén”.

Hangsúlyozta, hogy „valószínűleg kihívások és késedelmek merülnek fel”, ha az Egyesült Királyság ETA-ját és az EU EES-ét egyszerre vezetik be [are].

Lord Bath hangsúlyozta, hogy több időre van szükség az új határellenőrzési rendszerek bevezetésének korai szakaszában felmerülő problémák gyors megoldásához.

Az utazási és közlekedési tisztviselők 14 órás késésekről számoltak be a doveri kikötőben és kígyózó sorokról a St. Pancras pályaudvaron, amint az EES aktívvá válik.

A határon való sorban állást csökkenteni hivatott és az utazóknak az útlevél és a biometrikus adatok előzetes regisztrációját segítő alkalmazás nem lesz kész az EES bevezetésére.

Guy Opperman közlekedési miniszter elmondta, hogy az uniós EES határellenőrzési rendszer hat hónapos szelíd bevezetési időszakot tart majd.