A Heathrow repülőtér vezérigazgatója arra figyelmeztet, hogy a csatlakozó utasoktól több fizetést követel, ami árt az Egyesült Királyságnak (UK).
Thomas Woldbye bírálta a rövid távú látogatókra vonatkozó új elektronikus utazási engedélyezési rendszert (ETA).
Az Egyesült Királyságban minden vízummal nem rendelkező tranzitutasnak rendelkeznie kell ETA-val, függetlenül attól, hogy átmennek-e a határellenőrzésen.
„Szerintem ez hiba” – mondta Woldbye az Independentnek. „Szerintem ezen a lehető leggyorsabban változtatni kellene.”
Az ETA csökkenti a Heathrow versenyelőnyét
Az Egyesült Királyságban az ETA minden olyan utazó számára kötelező, akinek nem kell vízum az Egyesült Királyságba való beutazáshoz, beleértve az Európai Unió (EU) és az amerikai kontinens polgárait is.
A többi nagy európai repülőtérrel ellentétben azonban minden olyan utasnak, aki az Egyesült Királyságban átszáll a repülőgépről a továbbutazásra, rendelkeznie kell ETA-val.
Ez ugyanaz a beutazási engedélyt igazoló dokumentum, amelyet a nem vízummal rendelkező, az Egyesült Királyságba nyaralni vagy üzleti látogatásra érkező utazóknak is be kell mutatniuk.
Az olyan repülőtereken, mint az amszterdami Schiphol, a németországi Frankfurt vagy a franciaországi Charles de Gaulle, az EU schengeni térségén kívülre repülő tranzitutasok mentesülnek a helyi határellenőrzési követelmények teljesítése alól.
„Támogatjuk az ETA-rendszert, mert bevándorlási szempontból van értelme” – mondta Woldbye.
Ugyanakkor azt mondta, hogy azoknak az utasoknak, akik csak „átutaznak a repülőtéren, hogy továbbutazzanak egy másik országba”, nem kellene 10 fontot fizetniük egy rövid megállásért.
A légi tranzitutasok olyan utasok, akiknek csatlakozó járatuk van az Egyesült Királyságban, de nem kell átmenniük a határellenőrzésen.
„Ez egyértelműen csökkenti a Heathrow-n kiépített csomópont versenyképességét, ami szerintem kulcsfontosságú az Egyesült Királyság számára” – hangsúlyozta Woldbye.
Az Egyesült Királyságban működő légitársaságok félnek az átszálló utasok elvesztésétől
Paul Charles, a The PC Agency brit székhelyű luxus utazási iroda igazgatója szintén az ETA megszüntetését követelte a tranzitutasok számára.
„Ha más repülőterek ingyenes átszállást kínálnak, akkor piaci részesedést szereznek” – magyarázta.
Bár az EU hasonló rendszert, az Elektronikus Utazási Információs és Engedélyezési Rendszert (ETIAS) készül bevezetni, a légi tranzitutasok mentesülnek ez alól.
Charles, aki egyben a Virgin Atlantic korábbi kommunikációs igazgatója is, hangsúlyozta: „A tranzit megadóztatása egyenlő a kudarccal”.
Sean Doyle, a British Airways vezérigazgatója is azt mondta, hogy az ETA elriaszthatja az utasokat attól, hogy a londoni Heathrow repülőtéren keresztül utazzanak.
Az Airlines UK és a Board of Airline Representatives (BAR) UK szintén azt állította, hogy a vízummentességet élvező tranzitutasoktól a légi oldalon történő átszálláskor kivetett díjak igazságtalanok.
Az Airlines UK az Egyesült Királyságban működő légitársaságok ágazati szövetsége, míg a BAR UK az Egyesült Királyságban bejegyzett légitársaságok kereskedelmi szerve.
Azzal érveltek, hogy a légi utasok, vagyis azok, akik nem mennek át a határellenőrzésen, technikailag nem lépnek át semmilyen határt.
Az Egyesült Államokban (USA) átszálló utasoknak az ETA-val egyenértékű elektronikus utazási engedélyezési rendszerrel (ESTA) is rendelkezniük kell.
Azonban minden tranzitutasnak át kell esnie a határellenőrzésen, mielőtt csatlakozna a továbbutazó járatához.
A tranzit utasai az Egészségügyi Minisztériumot tartják elfoglalva
2023-ban a londoni Heathrow repülőtér a világjárvány óta először könyvelhetett el nyereséget – számolt be a Financial Times.
A világ legforgalmasabb repülőtere 2024-ben várhatóan rekordszámú, 81,4 millió utast fog fogadni.
Az utasok mintegy 30 százaléka az évente mintegy 25 millió csatlakozó járatról érkezik.
Ezek a járatok elsősorban olyan globálisan repülő utasoknak szólnak, akiknek nincs közvetlen járatuk a célállomásra.
Az ETA többletköltségei miatt az utasok a londoni Heathrow repülőtér helyett más repülőtereken is választhatnak átszállásos járatokat.
Ennek következtében a British Airways és a Virgin Atlantic utasainak száma csökkenhet.
A British Airways Heathrow repülőterét használó utasok mintegy fele átszálló utas.
A Heathrow repülőtér csatlakozó járatai is hozzájárulnak ahhoz, hogy a repülőtér jelentős globális csomópontként működjön.
Ez létfontosságú az Egyesült Királyság turizmusa, kereskedelme és nemzetközi összeköttetése szempontjából, mivel lehetővé teszi a londoni utazók számára, hogy könnyen elérjék a többi globális úti célt.
A tranzitutasok ETA-ideje létfontosságú a biztonság szempontjából
Az ETA-rendszer célja, hogy az Egyesült Királyság kormánya nagyobb rálátást és ellenőrzést biztosítson az Egyesült Királyságba utazó személyek felett.
A brit kormány határozottan úgy véli, hogy a siker érdekében a vízum nélkül utazók, beleértve az összes átutazót is, számára kötelezővé kell tenni.
„Azzal, hogy az átszálló utasoknak ETA-t kell beszerezniük, megállítjuk azokat az embereket, akik a csatlakozó járatokat arra használják fel, hogy elkerüljék az Egyesült Királyságba való beutazás engedélyezését” – olvasható az ETA médiaképes tájékoztatójában.
Hozzátette: „A rendszer bevezetésének folytatása során ezt folyamatosan felülvizsgáljuk”.
Jelenleg csak a Bahreinből, Jordániából, Kuvaitból, Ománból, Katarból, Szaúd-Arábiából és az Egyesült Arab Emírségekből (EAE) érkező látogatók használják az ETA-t.
2024-re az Egyesült Királyság kormánya minden vízummal nem rendelkező állampolgárnak ETA-t kell majd szereznie, mielőtt az Egyesült Királyságba utazik.